Värjäys, suoristus, pakkaset… hiuksemme kohtaavat kaikenlaisia uhkia päivittäin. Olemme tottuneet suojaamaan ihon auringolta ja alustamaan kasvot ennen meikkausta, mutta hiusten osalta unohdamme usein samankaltaiset varotoimet. Mitä, jos tänä vuonna välttäisimme elottomat hiukset, ja sen sijaan pitäisimme hiukset terveenä?

Kurkkaa alta 8 helppoa keinoa, joiden avulla pidät hiuksesi kauniina ja elinvoimaisina!

1. Pidä suihkuvapaata

Yllättävän moni meistä pesee hiuksia liian usein. Hiuksia ei kannata pestä päivittäin, eikä välttämättä edes joka toinen päivä. Liiallinen pesu rasittaa päänahkaa ja voi vaurioittaa hiuksia. Asiantuntijat suosittelevat pesua noin 3-4 päivän välein – hiusten laadusta riippuen.

Hiuksilla kestää hetki tottua pesukertojen vähentämiseen. Jos tämä vaihe tuntuu hankalalta, kokeile viruttaa hiukset pelkällä vedellä välipäivinä: saat hieman raikkautta juuriin ilman shampoon käyttöä.

2. Lähde ongelman juurille

Ärtynyt, kuiva tai hilseilevä hiuspohja voi ilmeentyä monella tapaa. Se saattaa kutista, kirvellä, tai saada hiukset tuntumaan likaisilta, jolloin peset niitä entistä useammin. Kokeile hoitaa hiuspohjaa siihen tarkoitetulla seerumilla. Seerumin tehtävä on rauhoittaa päänahan ihoa, jolloin myös hiuksesi voivat paremmin. Kurkkaa esimerkiksi Dermosilin hiuspohjaa tasapainottava seerumi, tai ACO:n Moisturizing Dry Scalp Treatment.

3. Käytä lämpösuojaa oikein

Jos suoristat tai kiharrat hiukset säännöllisesti, tiedät varmasti jo, kuinka tärkeää lämpösuojan käyttö on. Pidä kuitenkin huolta, että käytät lämpösuojaa oikein. Huomioi varsinkin seuraavat seikat:

– Käytä harjaa tai kampaa, jotta saat aineen levitettyä koko hiusten pituudelle.
– Kun olet kerran käsitellyt hiussuortuvan, tarvitset uuden kerroksen lämpösuojaa, jos haluat palata siihen.

4. Hemmottele itseäsi

Myös hiukset ansaitsevat hemmottelupäiviä! Hanki suihkuusi runsas tehohoito tai hiusnaamio, jolla voit antaa hiuksille astetta ylellisempää hoitoa noin kerran viikossa. Kurkkaa esimerkiksi boksistakin tutun Noughtyn Intensive Care Leave-In Conditioner tai Garnier Fructisin veikeä Banana Hair Food -hiusnaamio. Kokeile jättää naamio muhimaan saunan ajaksi, mutta muista suojata hiuksia esim. pyyhkeellä tai saunahatulla.

5. Anna hiuksille omaa aikaa

Helppo nyrkkisääntö: mitä vähemmän käsittelet hiuksia, sitä onnellisemmat ne ovat. Suurin osa meistä ei voisi kuvitella hyvästelevänsä fööniä tai suoristusrautaa, mutta anna hiuksille vapaata aina silloin tällöin. Pyri esimerkiksi viikonloppuisin ilmakuivattamaan hiukset ja välttämään kiristäviä ponnareita. Anna hiusten olla – kuten me, myös ne tarvitsevat omaa aikaa.

6. Nuku silkissä

Saattaa kuulostaa hassulta, mutta silkkinen tai samettinen tyynyliina voi auttaa hiuksia voimaan paremmin. Puuvillaan verrattuna ne vähentävät hiusten kuivuutta ja sähköisyyttä, sillä toisin kuin puuvilla, silkki ei ime itseensä kosteutta. Varsinkin luonnonkiharille hiuksille vaihto voi kannattaa.

7. Pysy viileänä

Talvipakkasilla kuumat suihkut saattavat kuulostaa houkuttelevilta, mutta lisää lämpöä maltilla hiuksia pestessä. Kuuma vesi saattaa edesauttaa hiusten katkeilua ja tehdä hiuksista karheammat. Viileä vesi taas voi lisätä kiiltoa ja vähentää pörröisyyttä. Jos pelkkä ajatus viileästä vedestä tärisyttää, kokeile käyttää viileää vettä vain hoitoaineen huuhteluun – jo se voi auttaa.

8. Pidä itsestäsi huolta

Lopuksi on hyvä muistaa, että hiukset ovat vain yksi osa kehoasi: kehossasi tapahtuu paljon muuta, joka vaikuttaa myös niihin. Olet varmasti huomannut, että kun olet stressaantunut, hiuksiasi saattaa tippua normaalia enemmän. Muista kolme tärkeintä asiaa: terveellinen ja monipuolinen ruoka, vedenjuonti ja riittävä uni. Niillä voit jo auttaa hiuksiasi pysymään terveinä!