Alkaako sinuakin ramaisemaan lounaan jälkeen? Houkuttelisivatko torkut enemmän kuin läppärin eteen palaaminen? Aamukahvin vaikutukset alkavat jo haihtua kehosta, univaje muistuttelee itsestään ja keho keskittää voimansa juuri syömäsi lounaan sulattamiseen. Seitsemän ravitsemuksen asiantuntijaa listasi Women’s health -lehdelle omat voimaruokansa väsymyksen selättämiseen.

1. matcha latte

Matcha latte sisältää kevyen annoksen piristävää kofeiinia sekä teaniinia, joka auttaa keskittymään.

2. pari palaa tummaa suklaata

Valitse suklaa, jossa on mahdollisimman suuri kaakaopitoisuus. Silloin siinä on enemmän antioksidantteja ja vähemmän sokeria. Kaakao piristää mieltä ja sisältää hillitysti kofeiinia.

3. inkivääri

Inkivääri avaa nenäonteloita ja virkistää verenkiertoa. Sillä on myös tulehdusta estäviä vaikutuksia, mitä tarvitset jos olet stressaantunut ja väsynyt. Tuolloin olet nimittäin myös alttiimpi tulehduksille. Voit raastaa inkivääriä veden joukkoon tai syödä sitä siivun tai pari tuoreena. Jo pieni määrä inkivääriä riittää piristämään.

4. kookosvesi

Myös vesihukka voi saada aikaan nuutuneen olon. Kookosvedellä saat palautettua nestetasapainon ja nautittua samalla reilun annoksen kaliumia, mikä myös energisoi.

5. appelsiinit tai lasi sitruunavettä

Sitrushedelmien happamuus virkistää. Syö appelsiini tai purista sitruunaa kuuman veden joukkoon saadaksesi välittömän piristysruiskeen.

6. omena ja mantelit

Omenassa on luonnollisia sokereita, jotka ovat kehon ensisijainen energianlähde. Lisäksi omenoista saa kuituja, jotka pitävät energian saannin tasaisena. Mantelit ovat hyvä proteiinin lähde, kuin myös magnesiumin, mikä auttaa energisoimaan soluja.

7. selleri mantelivoilla

Selleri mantelivoilla on kahden eri tekstuurin yhteentörmäys. Pelkästään rouskuvan ruoan pureskelu jo auttaa pysymään virkeänä ja herättelemään aivoja valppauteen.

8. kovaksi keitetty kananmuna ja mustikoita

Mustikoissa on hiilihydratteja sekä kuituja, jotka auttavat pitämään verensokerin tasaisena. Kananmunien proteiini varmistaa, ettei olo ole jälleen tunnin päästä veltto.

Väsymys saattaa johtua myös energiavajeesta, jos syöt liian kevyesti tai liian raskaasti. Katso 15 kuitupitoista ruokaa, jotka pitävät kylläisenä pitkään ja energiasi pysyvät korkealla.